مفهوم آبیاری قطره ای
 
گروه:مخترعان.مدرسه نمونه دولتی(امید انقلاب)اردبیل
به نام خالق یکتا

عامل اول

 یکی از این عوامل که به عنوان مهمترین عامل هم یاد می شود کمبود منابع آب شیرین برای تولید محصولات باغی و زراعی بوده است . در سال های اخیر جمعیت دنیا و به تبع آن نیاز به مواد غذایی با سرعت چشمگیری افزایش یافته است ، حال آنکه توسعه ی منابع آب به دلیل محدودیت های مکانی و فنی چندان از شتاب برخوردار نبوده است .

عامل دوم

عامل دیگری که سبب توسعه ی روش های آبیاری شد ، پیشرفت های تکنولوژی و فناوری های صنعتی است که موجب گردید بسیاری از ایده ها و نظریات در زمینه روش های آبیاری از قوه به فعل درآمده و از روش هایی بهره گرفته شود که راندمان بالاتری داشته و در جهت افزایش بهره وری آب باشند .

با توجه به این دو موضوع اکثر نوآوری ها در ابداع روش های جدید آبیاری بر این مفهوم استوار است که آب به اندازه و فقط به گیاه داده شود و از آبیاری بخش هایی از سطح زمین که خارج از محدوده رشد گیاه است خودداری شود . در سیستم های آبیاری سنتی مانند روش های سطحی و بارانی معمولا آب در تمامی نواحی سطح باغ پخش می شد و خاک تمام زمین خیس می شد . در چنین شرایطی هر کجا که گیاه وجود داشته باشد از آب استفاده کرده و هر کجا که به دلایلی گیاه وجود نداشته باشد آب ذخیره شده و در خاک بلااستفاده از سطح زمین تبخیر می شود و یا به اعماق نفوذ می کند و یا اگر به جای گیاه علف هرز و گیاه ناخواسته ای وجود داشته باشد از آب استفاده کرده و رشد آن نه تنها موجب تلف شدن آب می گردد بلکه برای باغبان هم مزاحمت هایی ایجاد می کند و در رشد با گیاه اصلی به رقابت می پردازد .

بنابراین اکثر روش های جدید آبیاری متمرکز بر آبیاری گیاه است نه آبیاری زمین . اکثراً چنین تصور می شد که ریشه های گیاهان برای دریافت آب به اعماق خاک می روند تا بتوانند آب بیشتری بدست آورند ولی پس از بررسی های زیاد مشخص شد که این طور نبوده و ریشه ی گیاه به دنبال آب حرکت نمی کند بلکه هر جا رطوبت وجود داشته باشد گیاه در همان جا ریشه کرده و رشد می کند .

مفهوم آبیاری قطره ای

روش های موسوم به آبیاری قطره ای نمونه بارز نسل جدید روش های آبیاری و نوآوری هایی است که در این زمینه صورت گرفته است . وقتی صحبت از آبیاری قطره ای می کنیم چه چیزی به ذهنتان می آید؟

بله! حتما جواب شما همین طور است!!!

در ذهن این گونه تداعی می شود که در این روش آب به صورت قطره ای پای درخت یا نهال ریخته می شود . هر چند این مفهوم در اکثر موارد ممکن است صحیح باشد ، اما به لحاظ مفهومی روش های موسوم به آبیاری قطره ای طیف وسیعی از روش های آبیاری را در برمیگیرد که آبیاری قطره ای فقط یکی از انواع آن به شمار می رود .

به طور کلی در روش هایی که فقط موضع خاصی از سطح خاک آبیاری می شود ممکن است آب به صورت قطره یا با آبپاش های کوچک و یا به شکل های دیگر به سطح خاک ریخته شود که به تمامی این روش ها آبیاری قطره ای گفته می شود . به همین دلیل عده ای از متخصصان به جای آبیاری قطره ای از واژه های زیر استفاده کرده اند .

آبیاری موضعی ، آبیاری میکرو ، آبیاری قطره چکانی ، آبیاری با جریان روزانه ، آبیاری روز به روز ، آبیاری چکه ای و اسامی دیگر ...

روش های قطره ای به فناوری هایی اطلاق می شود که در آن ها آب در یک سیستم بسته و لوله کشی شده از روزنه های کوچکی که با فشار کم و یا جریان آهسته خارج می شود .

از این نظر شاید تفاوت بین آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای کمی مشکل باشد زیرا هر دو آن ها جزو آبیاری با سیستم های تحت فشار محسوب می شوند . برحسب قرارداد اگر مقدار جریان خروجی از روزنه های آبپاش کمتر از 200 لیتر در ساعت باشد آن سیستم را قطره ای و اگر از 200 لیتر در ساعت بیشتر باشد آن را سیستم بارانی گویند . بنابراین از یک دیدگاه می توان گفت که آبیاری قطره ای یکی از زیر شاخه های آبیاری تحت فشار است که در مقایسه با آبیاری بارانی دارای چهار خصوصیت ویژه می باشد که عبارتند از :

  دبی جریان کم و یا بسیار اندک باشد .

  فقط بخش کوچکی از سطح و حجم خاک را خیس کند . در صورتی که در آبیاری بارانی تمامی سطح خاک مرطوب می شود .

  به دلیل کوچک بودن حجم و سطح خیس شده در آبیاری باید به دفعات و به فواصل کوتاه انجام شود .

  فشار آب در سیستم قطره ای به مراتب کمتر از آبیاری بارانی است .

مواردی که ذکر شد نه تنها وجه تمایز روش های قطره ای با سایر روش های آبیاری می باشد بلکه از امتیازات این روش به شمار می رود . مثلاً این که آب فقط به حجم کوچکی از خاک داده می شود باعث شستشوی بیشتر نمک ها از منطقه توسعه ریشه می شود . حال آنکه روش های آبیاری سنتی مانند کرتی ، بارانی و نواری که سرتاسر باغ را آبیاری می کنند ، دور آبیاری طولانی بوده و در فاصله ی بین دور آبیاری نمک در سطح خاک و منطقه ریشه تجمع پیدا می کند . اما در روش قطره ای که فاصله ی آبیاری کوتاه است رطوبت خاک بالا نگه داشته شده و محلول خاک در فاصله ی بین دو آبیاری از نظر غلظت نمک رقیق تر می باشد . در این روش تبخیر از سطح خاک به نسبت سایر روش ها تقلیل می یابد .

در مناطق خشک و نیمه خشک که کمیت و کیفیت آب از عوامل محدود کننده زمین های باغی است رسیدن به باغداری دقیق از اهداف اصلی باغداران است که مستلزم آن استفاده از روش های آبیاری دقیق می باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 21 / 1 / 1390برچسب:, :: 4:10 PM
سينا پير ايراني

درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ ما خوش اومديد..امید وارام مطالبم خوب باشه و استفاده کنید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان &&مبتكران && و آدرس s.b.m.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 265
بازدید ماه : 265
بازدید کل : 35662
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز